Fietsenwinkel.nl is met de introductie van het eigen merk Brinckers een rechtstreekse concurrent van fabrikant Accell geworden. De fysieke winkels zijn vooral gericht op de verkoop van dit merk, zo stelt de eigenaar van merken als Batavus en Sparta in de rechtszaak tussen beide partijen.

Accell zegde een half jaar terug de raamovereenkomst op met International Bike Group (IBG), het moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl. De twee partijen werden het niet eens over nieuwe voorwaarden, die moesten aansluiten bij het nieuwe margestelsel van de fietsenfabrikant. Vorige week werd al bekend dat IBG een rechtszaak om dat besluit heeft verloren.

Uit het vonnis blijkt nu dat Accell zich door de raamovereenkomst – met een betalingstermijn van 45 dagen, twee procent betalingskorting en een kredietlimiet van twee miljoen euro – gedwongen voelde een directe concurrent te financieren. Fietsenwinkel.nl zou de merken van Accell gebruiken om klanten naar de winkel te trekken, om ze daar te sturen naar het kopen van een fiets van Brinckers. Dat concludeert de fietsenfabrikant onder meer uit verslagen van een mystery shopper.

Accell neemt het Fietsenwinkel.nl verder kwalijk dat er geflyerd werd bij zijn experience center De Fietser en dat fietsen van Accell Ghost ondanks herhaalde sommaties op de website werd aangeboden. Ook zou er geen overleg zijn gevoerd over de inzet van Accell-producten in tv-reclames van Fietsenwinkel.nl.

De raamovereenkomst tussen beide partijen liep afgelopen vrijdag af. Daardoor hoeft Accell fietsen van merken als Batavus en Sparta niet meer onder voorwaarden uit die overeenkomst te leveren. De fabrikant heeft al laten weten ‘de relatie met IBG zo spoedig mogelijk af te wikkelen’.

Bron: Retailnews.nl