Een snorfiets is een fiets met een hulpmotor. Het is dus een motorvoertuig dat lijkt op een brommer, motorfiets of een scooter alleen is het beperkt in cilinderinhoud. De cilinderinhoud van een snorfiets is maximaal 50 cc. Tevens mag een snorfiets niet harder dan 25 km per uur. Een valhelm is niet verplicht. Sinds 1 januari 2007 moeten snorfietsen een eigen kenteken hebben.

Soorten en merken snorfietsen

Belangrijk bij de keuze voor een snorfiets is niet alleen het design. Let daarom goed op aspecten als geluid van de elektromotor, het gebruiksgemak en vermogen (hoe lang kan er gereden worden met een accu). Uit een boekje is wel wat te leren, maar fietsen is toch meer een echte beleving.

Hoe irritant is de geluidsoverlast en hoe belangrijk is het om makkelijk de accu te kunnen opladen (en hoe vaak verwacht je dit te doen). Dus maak een proefrit en probeer en ervaar of de snorfiets wel bij je past. Veel professionele aanbieders adviseren graag vrijblijvend of bieden een proefrit aan om het plezier van een fiets met hulpmotor te ervaren.

Fietsen met een hulpmotor bestaan al vrij lang. Een van de meest bekende fietsen is natuurlijk de Solex, de bijzondere fiets met motor die loopt op mengsmering (1 liter olie op ca 30 liter benzine). Sinds een aantal jaren is de snorfiets weer helemaal terug in het straatbeeld. Snorfietsen zijn daarom nu te koop alle maten en vormen. De bekendste merken zijn momenteel: de Spartamet, Tomos, Vespa, Solex  en Gilera.

De geschiedenis van de snorfiets; van loopfiets tot snorfiets

Rond 1816 ontstaat de eerste fiets, de loopfiets van Von Drais (die hij velocipede noemt). Eigenlijk niet meer dan een houten frame, met houten wielen een primitief stuur en een soort achterrem. Door te lopen (en te balanceren) kwam je met het voertuig vooruit.

Rond 1861 ontstaat er een eerste fiets, met trappers aan de wielen (gebouwd door de Fransen Pierre en Ernest Michaux). Omdat het formaat van het wiel de snelheid bepaalde, werd dit steeds groter. Bekend is de Hoge Bi, een fiets met een zeer groot voorwiel en klein achterwiel. In 1868 is er een grote doorbraak, er wordt dan een fiets met ketting aandrijving gebouwd.

Eigenlijk is de Rover uit 1885 (van Jon Kemp Starley) de oerfiets, een fiets met stalen buizen, ketting aandrijving en twee vrijwel even grote wielen. Pas bij de introductie van een motor is er weer een wezenlijke doorbraak omdat de voortdrijving niet meer afhankelijk is van de bestuurder. Tegenwoordig onderscheidt de nieuwe fiets zich eigenlijk met name in het gebruik van materiaal zoals aluminium, of lichtgewicht metalen zoals magnesium, titanium en glas of koolstofvezel frames.

Snorfiets hulpmotor, elektromotor en hybride accu’s

Snorfietsen zijn fietsen met een hulpmiddel. Ideaal om te gebruiken als hulpmotor bij tegenwind of voor ouderen om vaart te houden en controle over de fiets. Een fiets met meer vaart is namelijk beter te sturen, dus wat ondersteuning bij tegenwind kan erg prettig zijn. Snorfietsen zijn er in allerlei modellen; van trendy motor-look voor jongeren tot sportieve design fiets voor ouderen.

De elektromotor en hybride accu’s voor snorfietsen

Veel snorfietsen maken gebruik van een elektromotor, zodat er geen geluidsoverlast is. Deze hybride accu’s zijn licht, stil, makkelijk uitneembaar en gebruiksvriendelijk. Sommige accu’s laden zich op tijdens het fietsen, anderen zijn makkelijk en snel op te laden via het net. Let bij de keuze voor de juiste snorfiets o.a. op de geluidsproductie, oplaadvermogen/ fietsvermogen, bediening en onderhoud van de accu.

Een hybride fiets is meer een elektrische fiets, een fiets die wordt aangedreven door zowel zelfstandig te fietsen(trappen) als een accu.

Kenteken verplicht bij snorfietsen

Sinds 1 januari 2007 moeten snorfietsen net zoals brommer en scooters een eigen kenteken hebben. Zonder kenteken rijden is een boete riskeren van 190 euro. Bij de registratie worden de technische gegevens van het voertuig en de persoonsgegevens van de eigenaar genoteerd. (doel is o.a. veiligheid en bestrijding van de criminaliteit).

Start van de registratieplicht was 1 september 2005. Sinds die datum mogen alleen maar snorfietsen verkocht worden met een kentekenbewijs en bijbehorende kentekenplaat. Mocht er een tweedehands aangeboden worden van recentere datum zonder kenteken dan kan dit dus niet (in de meeste Europese landen, dus ook bijvoorbeeld Duitsland geldt ook een kentekenverplichting). Eigenaren van oudere snorfietsen konden tot 31 oktober 2006 een kentekenplaat aanvragen bij een keuringsfabrikant. Na dat moment tot 1 januari 2007 kon je alleen nog maar door de snorfiets te laten keuren bij een keuringsstation. Een snorfiets zonder kentekenbewijs is dus verdacht.

De kentekenplicht geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder het begrip bromfietsen vallen ook; snorfietsen, brommers, fietsen met een hulpmotor en bromscooters. Als je met een snorfiets op de openbare weg rijdt, moet je dan ook een kentekenregistratie hebben en een kentekenplaat. Een Segway (een gemotoriseerde tweewieler waar je op staat en door je gewicht te verdelen naar voren gaat etc.) valt ook onder deze definitie maar is tot op heden NIET goedgekeurd door de  RDW. Je kan hier dus geen kenteken voor aanvragen.

Het snorfietsen kentekenbewijs

Het kentekenbewijs voor een snorfiets lijkt op dat van een personen auto. Op deel 1A (het voertuigbewijs) staan de technische gegevens van de snorfiets. Op deel 1B de naam en adresgegevens van de eigenaar, datum koop/ tenaamstelling. Deel III is een overschrijvingsbewijs dat nodig is als je een snorfiets wilt verkopen aan een ander. Als je een snorfiets verkoopt, zorg dan wel dat je een vrijwaringsbewijs hiervoor krijgt zodat je niet aansprakelijk gesteld kunt worden bij ongelukken van de nieuwe eigenaar.

De kentekenplaat voor een snorfiets

Tot 2007 werden er gele en oranje kentekenplaatjes en verzekeringsplaatjes gebruikt, echter die zijn nu niet meer geldig. Het kentekenplaatje voor de snorfiets is een lichtblauwe kentekenplaat met witte tekst, die van de bromfiets is een gele retroreflectieve plaat met zwarte tekst. Het kentekenplaatje past in principe altijd op het achterspatbord.

Verkeersregels voor snorfietsen

Vanaf 16 jaar mag je een snorfiets op je naam hebben staan. Voor de registratie is een origineel legitimatiebewijs vereist. De cilinderinhoud van een snorfiets is maximaal 50 cc. Een snorfiets mag niet harder dan 25 km per uur rijden, dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Valhelm is niet verplicht, verzekering wel. Je mag met een rijbewijs AMM op een snorfiets rijden.

Bestuurders volgens de regels voor fietsers. Je moet dus het fietspad/ bromfietspad rijden en niet op de rijbaan. Echter niet alles mag, wat een fietser wel mag. Het is niet toegestaan om met zijn tweeën naast elkaar te rijden (snorfietser en fietser mag ook niet). Rijden op een onverlicht fietspad mag alleen met een uitgeschakelde motor.